tisdag 23 december 2008

Tallin 2008-gänget

Känslan i magen var konstig när vi klev av båten, och det kändes direkt att man befann sig i ett U-land. Det var som att man hade flyttats tillbaka minst trettio år i tiden. Vi hade åkt på ”Julmarknad i Tallin”, och det skulle visa sig att jag tydligen hade varit här förr…
Det var en väldigt liten och pittoresk stad med gamla byggnader och kyrkor som ringade in den lilla marknaden (ja, den var liten, Nossebro marknad är femtio gånger så stor). Hela gänget strosade i alla fall runt i dem gamla kvarteren och vi hade jättemysigt.

Vi stannade till på ett café och sedan bestämde Jag, Anna och Gunnar ”att vi måste ju äta något estniskt nu när vi är i Estland”. Så vi gick in på en restaurang som sedan, när vi fått menyn, skulle visa sig vara rysk. Spännande…
Gunnar beställde borsch(rödbetssoppa), Anna beställde dumplings (små degknyten med lammkött) och jag beställde champinjonsoppa och vitlöksbröd med salt kött, vilket i själva verket var fettslamsor som såg ut som färskpasta. Allt detta tillsammans sammanfattar min absolut SÄMSTA matupplevelse i hela livet. Den får till och med skolmaten att framstå som värsta Nobelmiddagen. Dem andra hade ätit på McDonalds…


Sa jag att jag hade varit här en gång tidigare?..

1 kommentar:

Oskar sa...

Va fan, Birgit!!!?? Då e du skyldig mig en tjuga.. =)