måndag 27 juli 2009

"Fölvilling" på sushi-restaurangen

Det är så fruktansvärt praktiskt att ha restauranger precis nedanför lägenheten( sushi, thai, indisk och medelhavs restauranger) men det får inte bli för ofta, fast nu har jag unnat mig lite extra gott på min ledighet och det måste man ju få...

För en stund sedan satt jag och åt alldeles ensam på sushi-haket när en annan kille kommer in och ska beställa (ska tilläggas att han ser ut ungefär som mig, snaggad på huvudet och lite skäggig). Den japanska damen i kassan tror givetvis att det är jag som står vid kassan fast jag egentligen sitter två bord längre bort och följer hela scenariot.

- Vad det gott?, frågar damen
- Va?! svarar killen undrande.
- Vill du beställa något mel?
- Men jag har ju inte beställt än...
- Va?!... Damen ser mer frågande ut och de båda står tysta alldeles för länge och tittar varandra i ögonen (ungefär som i en gammal spaghetti western från 50-talet)
- Jag-har-inte-beställt- än. Killen som liknar mig verkar trött och hungrig och verkar inte ha något tålamod för japanska lekar.
- Va?.. (ytterligare tystnad)Damen sneglar över axeln på killen i kassan och ser mig, varpå hon gömmer ansiktet i händerna och säger- Solly solly! (sorry sorry).
Killen verkar ändå inte fatta och säger; - En mellan sushi, tack!
Damen tittar fram mellan händerna som om hon leker "titt-ut"- Nej fölåt mig, tyväl liset äl slut...
Killen vänder på klacken och travar ut ännu mer hungrig, och kvar sitter jag och skrattar som om jag har sett världens roligaste pjäs.
För missförstånd i verkliga livet kan ibland vara minst lika roligt som på scenen eller vita duken.

Inga kommentarer: