torsdag 13 augusti 2009

Lyssnar du på texten?

Hur ofta lyssnar vi människor egentligen på texten i en låt? Jag gör det, eller rättare sagt, jag försöker i alla fall göra det, men oftast är det melodin som man rycks med i och därmed kanske inte alltid koncentrerar sig så mycket på vad texten har för innebörd. Det finns många exempel på det här…

Ett exempel är ju t.ex. The Police-Every breath you take, som många tror är en kärlekslåt men som i själva verket handlar om svartsjuka.
För några veckor sedan fick jag reda på en otroligt tragisk bakomliggande uppkomst av en låt, nämligen 60-talslåten ”Save the last dance for me”. En mycket glad och trallvänlig låt enligt mig. Denna låt skrevs av en rullstolsburen man, som på sitt egna bröllop såg man efter man dansa med sin nyblivna hustru. Han skrev ner texten på en servett…
Sedan finns det de som väljer Roxette- It must have been love(but it’s over now) att marschera in till I kyrkan. Ja, det finns säkert oändligt massa fler exempel och kom gärna med förslag om ni har några. Det är alltid kul!

Min uppgift till er idag är att välja ut en slumpmässig låt på radion och bara koncentrera er på texten, vilken låt som helst, utländsk eller svensk spelar ingen roll. Bara det inte är Dj. Ötzi- hey baby.

Jag citerar den berömda Celine Dion-låten: Baby, drink ice!..eller hur fan va det nu igen?...

1 kommentar:

underdog sa...

Varför envisas folk om att spela "Isn't she lovely" på sina bröllop?
Låten Stevie Wonder skrev om sin nyfödda dotter... som han för övrigt inte kunde se.

Men "Hotel California" är nog ändå favoriten.